יום שישי, 30 במרץ 2012

מושגים , לשון, והתנהגות קוגניטיבית....בעקבות הכנס . מרץ 2012

לפני שבוע היה כנס, שהפגיש אותנו עם מרצים בגישה הקוגיניבית התנהגותית.CBT
יש כמובן חופש וחופש אקדמי,  לכולנו, לבחור מילים ו"להמציא" מושגים. עם זאת כדאי שאלו יהיו מושגים עם הגדרה אופרטיבית מוסכמת , מבוססת ובדוקה. וכמובן שיש לנו גם בעיה של תרגום, מול מושגים באנגלית.
 בכנס חשבתי על כמה מהמילים שהועלו ודוברו בו. אחד מהם היה "מחשבה אוטומטית". מחשבה מסויימת ש"קופצת" מיד מול מצבים רבים ושונים.

מחשבה אוטומטית. האם יש כאן הגדרה למושג מחשבה? – כנראה שלא, (האם זה ורבאל כסוי, ורבאל ללא מופע נשמע? או שגם היגד גלוי הוא מחשבה, כמו שאביבית אומרת: "אני חושבת ש...."), אבל כאן מצמידים למחשבה  גם את המושג אוטומטי. כמובן שאין בין זה ובין אוטומטיות שום קשר!. אוטומטי זה אירוע,  זו פעולה, לרוב מדובר במכשיר שבו מתרחשת פעולה,  הקורית  מאליה, ללא ניהוג חיצוני. נשק אוטומטי טוען עצמו מחדש ללא דריכה ידנית, ברכב אוטומטי מהלכים עוברים ללא מגע אדם. אך האם מחשבות קורות מעצמן? המחשבות האלו הן אולי מהירות ונפוצות, אך הן באות כתגובה לאירועים חיצוניים, לגירויים בסביבה. אין הבדל עקרוני בין תגובה איטית של האדם לגירוי/ למצב, לבין תגובה מהירה, מלבד מהירות התגובה והשכיחות. אני מעריך שכוונת הדוברות היתה שאלו הן ההתנהגויות (הוורבאליות) השכיחות יותר אצל אותו אדם, שהן מופיעות כתגובה מוכללת לאירועים וגירויים שונים, והן מופיעות במהירות, מיד לאחר הגירוי.  זו וודאי לא מחשבה המתרחשת מאליה. לא אוטומטית.

אסתפק בחלק זה של התגובה. ותהיה שבת שלום....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה