יום ראשון, 30 בספטמבר 2012

מתחיל את השישים

חג סוכות שמח
הפעם מנקודה אישית מאד.
הערב אני כבר בתוך תחילתה של השנה השישים לחיי. (ובעוד שנה אחגוג 60.).
ואני אומר תודה,
על האהבה המקיפה אותי במעגלים רבים
על האהבה שבה אני חי ופועל כלפי אחרים
על הכח והבריאות שניתנה כדי לחוות זאת בטוב
על הזכות שנפלה בחלקי לסייע לילדים יקרים,
ודרכם להורים רבים.
על הטוב שסביב, שאפשר לראות ולהתמקד בו, עד כדי דחיית הרע.
ועל הטבע שפועם את פעימותיו, בטיפות ראשונות,
בעצי הגן, בכל חי ורומש, בסער הרוח ובהשקט.
ואתם הקוראים- גם אתם במעגל הזה.
ואשתדל לשתף אתכם גם במהלך שנה זו. כלומר, להתנהג יפה.....
שלכם באהבה
מיכאל


יום רביעי, 26 בספטמבר 2012

חשבון נפש אוטיסטי

הפעם- מכתב גלוי. מקווה להעבירו לנמענים ולכלל הציבור (ומי שיכול להפיץ יפיץ)

לשרי האוצר, הבריאות, החינוך, הרווחה והמדע, וליו"ר הכנסת.

הנדון: חשבון נפש אוטיסטי, במוצאי יום כיפור תשע"ג

על החברה שלנו מוטל להתמודד עם מצב חדש קשה ומאתגר. אמנם בהדרגה, ולכן מבלי שנזדעק, עלה מספר הילדים הלוקים באוטיזם באוכלוסיה עשרות מונים במהלך דור אחד. כעת מדובר על יותר מאחד למאה ילדים, ועוד לא נעצרה התרחבות התופעה.
הערכות המדינה והחברה להתמודד עם מצב זה לוקה בחסר גדול. וגם השיח בעניין עדיין חבוי ומושתק.
כל ילד מאובחן נוסף דן את משפחתו ואת החברה כולה למאבק ארוך על איכות החיים, שלו ושל סביבתו, מאבק על עתידו, עתידנו. כל אחת ואחת יזדקקו למערכת חינוך מותאמת, החל מגיל שנתיים, מערכת שכולה שונה מזו הרגילה. מעונות יום מיוחדים, גנים ובתי-ספר מותאמים, מערכת כח אדם שעברה הכשרה מקצועית ברמה גבוהה. גם אם ישהה במערכת החינוך הרגילה, כילד משולב, יצטרך לסיוע ולווי ארוך שנים. מערכת החינוך נמצאת באיחור מתמשך, ולילדים רבים אין את הפתרון ההולם בתחילת שנה. הורים נאבקים להתקבל למעון המתאים, ושוב לגן טוב, ולבית ספר שלא תמיד קיים באזורם. רשויות מקומיות נדרשות להקים עוד ועוד מסגרות מותאמות, והן באיחור תמידי, בכמות ובאיכות. כרגיל בארצנו, המגזר השלישי, עמותות כמו אלו"ט והעמותה לילדים בסיכון ואחרים, במסגרת ההפרטה למגזר העסקי, הופכות ליחידות ביצוע של המגזר הציבורי,  מבלי שיוקצו להם מלא האמצעים והסמכויות המתאימות.
מערכת הרווחה נקראת לשרות מיוחד לטיפול ותמיכה במשפחות של הילדים האוטיסטים. פעמים רבות אלו משפחות שיותר מילד אחד מאובחן בהפרעה זו, ולפעמים גם ההורים חסרי יכולת להתמודד עם חינוכו של ילד כזה. לא מעט משפחות מתפרקות על רקע זה. תמיכתה של מערכת הרווחה מצריכה משאבים, ומעבר להם תמיכה מקצועית, שכרגע נמצאת בחסר גדול.
מערכת הבריאות אמורה להתמודד עם תופעה זו כמו עם מגפה המסכנת את החברה. עליה להערך לאבחון מוקדם יותר (ילדים רבים עדיין מאובחנים רק בגיל שלוש), ולהתחיל טיפול אינטנסיבי בגיל הרך, כפי שידוע שהיא דרך הטיפול העדיפה. המערכת רחוקה מאד ממצב זה. לא פחות מכך רחוקה המערכת מהפניית מאמץ בשיתוף עם עולם המדע כולו, לתרום לגילויים המדעיים שיאפשרו להבין מקור התרחבות התופעה ומציאת הדרכים לעצירת התפוצה ולהפחתת המספרים הגדולים האלו, ואולי אף למזור לתופעה עצמה.
העול התקציבי הנגזר מהתרחבות זו של מקרי האוטיזם באוכלוסיה הוא אדיר. זהו חור בתקציב שהכלכלנים אינם מעריכים. כל ילד אוטיסט, לא רק שלא יתרום לכלכלה כאדם עובד, יוצר ומפרנס, אלא הוא גורר אחריו הוצאות עצומות של טיפול, תמיכה וסעד כל ימיו. אנו מדברים על משברים עולמיים ואחוזי צמיחה, עלית מחירים ורמת החיים, אך נזכור- כל ילד אוטיסט מטיל על משפחתו עול הוצאות רבות, ממקורות המשפחה, כדי לתת מענה למה שהחברה אינה מספקת.
ביום כיפורים זה שעבר, נזכור כי הורים רבים לא יכלו אפילו לצאת שניהם לבית הכנסת, והתביישו לצאת יחד למרחב הציבורי, כי רק מעטים יכולים להכיל התנהגות אוטיסטית במצבי צפיפות ושינוי.
זו העת לחשבון נפש חברתי. ישאל כל אחד מכם, וכולנו יחד כחברה, כיצד עלינו להתמודד עם משבר זה. כיצד משרדו הממשלתי ישפר את המענה לאתגר.
וקודם לכל נשלח תמיכה מוסרית לכל אותם אנשים- אבות ואמהות, סבים וסבתות, אחים ואחיות ובעלי מקצוע רבים כל כך, שעוסקים יום ולילה בטיפול המסור באחת התופעות הקשות ביותר של המין האנושי בימינו.
אנו כחברה מצפים מכם, מנהיגיה ומקיימי מערכותיה, לצאת בגלוי, בחקיקה ובמעשה, ולשפר את תפקודנו כחברה, בעזרה לילדים, למשפחות ולחברה כולה.
ובאופן אישי, כמי שעוסק בתחום שנים רבות, אם חטאתי ופגעתי, באופן אישי או מקצועי בקידומו, ולו של ילד אחד או משפחה אחת, הנה לפני שנה שלמה לנסות ולתקן, ובכך אשתדל.

מיכאל בן צבי

יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

סוף הקיץ

אולי כבר סוף הקיץ מגיע? לפי הטמפרטורות עוד לא ממש. חם. אבל הילדים כבר בבית הספר, הגנים כבר בעבודה, החגים כבר בפתח, אז אלו סימנים שבכל זאת משהו זז.
המנגו כמעט נגמר, האפרסקים המאוחרים מבשילים תחת לרשת, כבר יש גויאבות ראשונות, וענבים אחרונים......
ועל מה לספר? על רוסיה, לפני. (נוסע בעוד  יותר משבוע...) כדי שאחרי שאחזור לא תהיו בהפתעה.
גם שם יש ילדים עם בעיות, וגם אוטיסטים. אז גם שם צריך ידע בניתוח התנהגות.
ונמצאו מי שיוזמות קשרי עבודה, ממש יצוא ידע, מישראל לשם.
וגייסו אותי להעביר שם הרצאות וסדנא.
אז אני פותח שם במשפטים הבאים (באנגלית, אבל המצגת מתורגמת לרוסית):
לפני 110 שנה בערך, נולדו סבי וסבתותי ברוסיה הצארית. לפני 90 שנה בערך עלו לישראל ליסד כאן מדינה ליהודים. אבל החליטו לא לדבר רוסית בבית, בכלל! אז אני לא יודע להגיד כלום (מלבד משפט אחד וכמה קללות) ומלבד "נייט גאבאריש פארושקי" (לא מדבר רוסית..)
ויש התרגשות מסויימת לנסוע למקומות בהם היו לנו גם כמה נציגים משפחתיים, מאלו שנשארו ברוסיה.
אבל מה שבטוח, שבעניין הילדים האוטיסטים- זה כמו בכל מקום בעולם....צריך לשכנע ולהסביר, שיש מה לעשות וניתן לעשות הרבה, ולפעמים גם להצליח בגדול! נקווה שיהיה לכך המשך בהפצת ניתוח התנהגות למדינת ענק נוספת שבקושי יש שם בעלי מקצוע כאלו, כנראה עוד לא ספורים על כף יד אחת.

יום שבת, 4 באוגוסט 2012

גים פארטינגטון וילדים אוטיסטים

השבוע (סביב הכנס בירושלים)  היתה לי הזדמנות לפגוש מקרוב את גים פארטינגטון, זה שפיתח את האבללס. ומוביל רציני בתחום הטיפול באוטיזם.  בילנו שעות יחד, וגם נכחתי בהרצאותיו. וראיתי המון קטעי וידאו שהראה, משנים רבות של עבודה עם ילדים.
אני מצטער שאין לי קטעים רבים כאלו, שמותר יהיה לי להשתמש בהם ולהראותם. גם הקלטות שישנם אצלי על המדף- מי יתן לי רשות להראות קטעים מהם עם ילדים? עם דיגדוגים, וצחוקים, לטיפות וחיבוקים, אבל גם עם דרישות וגבולות, וגם עם בכי....
כמותו ישבתי אף אני מול ילדים לא מעטים, הדגמתי ושילבתי אחרים ואחרות בעבודה עם אותם ילדים. ודברים החלו לקרות.
וכך גם היום, כשלפעמים אני "יורד" לרצפת המשחק ולשולחן הלימוד, לוקח תפקיד ומתחיל להפעיל ילד או ילדה בעצמי. וכך ג. בא אלי שוב ושוב כדי שאקפיץ אותו, והוא משלים לי את הספירה אחת שתיים ו......גם אם השלוש שלו אינו ברור דיו. וקשה לו לשלוף את המילה הנדרשת. 
וכמותו שילבתי אמהות בעבודה כמורות טובות לילדיהן. כאלו שכל רגע במטבח, בנסיעה ובחדר השינה היו רקע לתירגול מזדמן....
בקיצור, חסרה לי מידה מיכולת היצירה וההרצאה שלו, כדי לתת סדנאות דומות. כי בקו המחשבה והעשיה מצאנו מכנה משותף רב. ונראה- אולי עוד נעשה משהו ביחד, לקידום התחום.

יום שבת, 28 ביולי 2012

ABLLS-R

השבוע יוקדשו השורות לכנס (אוטיזם) שיהיה בירושלים השבוע. ולא לסיכום, אותו אוכל לכתוב בשבוע הבא, בתקוה שיהיו דברים מעניינים לדווח. אלא המילים יוקדשו לכלי, עליו עבדתי, להפקתו בשנה האחרונה. ABLLS הוא כלי הערכה, מה שבלעז נקרא אססמנט. לא כדי לאבחן, אבל כדי לדעת מה ילד יודע. באופן מפורט , ועל פי תחומים נפרדים. בכל אחד מהתחומים שבהם חשוב לדעת משהו...לדבר ולהבין, לחשוב ולבצע. ללמוד ולהיות עצמאי.
המפתח, גים פרטינגטון, ואשתו באו לארץ, משלבים תיירות ועליה לרגל, עם נסיעת עבודה,  ויהיו אורחים שלנו השבוע, סביב השתתפותו בכנס בירושלים. בסדנא שיעביר ביום שלישי יראה את היכולת של הכלי להיות בסיס לתכנון התערבות יעילה יותר.
בשבילי, הפקת הכלי היתה מסע של מאמץ תרגומי ארוך ומתיש. ודי משעמם. כמה אפשר להתעניין בשאלות כמו "האם הילד יוכל לגעת בפריט ששמו נאמר לו בין ארבעה פריטים המונחים לפניו?" וכמה הגהות אפשר לעשות כדי למצוא טעות ש"במה חותכים ?" לא יכול  להכיל פריט מספריים, כי הם רק גוזרים.....
עכשיו כשהכלי קיים בעברית, אני מתחיל במסע אחר. לשכנע רבים וטובים להשתמש בו. והססמא שלנו היא: לכל ילד (אוטיסט...) מגיע אבללס!!
והמבחן- כמה ילדים יועברו הערכת אבללס בשנה הקרובה.
מקווה בשבילם, שנצליח להגיע למספר גדול....כי מספרם שלהם גדל והולך. והם זכאים לשרות טוב.
אנחנו והאבללס כאן בשבילם.
שבוע טוב.

יום שישי, 20 ביולי 2012

צוות לעניין

הפעם אני מקדיש כמה משפטים לצוות מרכז מטר"ה. אלו שעובדים איתנו, כעצמאים, בתכניות התערבות שונות זו מזו.
כולם במסלול של ניתוח התנהגות, מי שסיימה לימודיה לפני שנים רבות או מעטות, מי שבאמצע, מי שמתחילה, וגם בחור אחד, שלא אהיה אני יחיד. אבל הפעם באו גם בני זוג וגם ילדים, כי זו היתה פגישת סיום שנה. פגישת קיץ. היתה אוירה טובה, ענבים מהכרם, מטעמים, חם בחוץ, מזגן בפנים- וטוב.
אנחנו עובדים עם ילדים וילדות אוטיסטים, עם ילדים עם פיגור, בהוסטלים, בבתי ספר, עם הורים ומורים. ומשתדלים.
אבל מהו המשותף?- שרוצים שלא לעבוד לבד בשטח, שמחפשים להרגיש אחד מצוות. שיש אפשרות ללמוד ביחד, להתייעץ כשצריך, להפנות ולא לסרב לפניה נוספת, לראות חדשים מצטרפים לתחום. וגם לקבל חיזוקים זה מזה.
וכך עשינו.
אז אני מצרף כאן עוד תודה לכל צוות מטר"ה, ומקווה להתראות על הדשא גם בשנה הבאה!
ורק צילום קבוצתי לא עשינו- אז אין לי  תמונה לצרף, ונשמור על האנונימיות.

יום שישי, 6 ביולי 2012

ענבים

לפני שנתיים2010-  כתבתי כך: הגפן הגדולה- הזן שנקרא גנב 1, או 2 או 3, זנים שכנראה נגנבו מדרום אפריקה. מצוין, טעים, אשכול ענק, בלי גרעינים. אלא מה? רגיש לקימחון, ורגיש לשיטת הגיזום. אם אתה גוזם אותו קצר – הוא לא יוציא פריחה על אותה זמורה. כמו בסולטנינה בערך. אבל ובעיקר- רגיש לקימחון. אי אפשר לדלג על טיפול בגפרית. והנה השנה דילגתי. ועטפתי בשקיות נגד עש האשכול, 50 שקיות, אחת לכל אשכול. וכל האשכולות בפנים היו הרוסים מקימחון וריקבון. הורדתי הכל לקומפוסט.  לפעמים מאמץ של שנה שלמה, גידול וגיזום והדליה, או עבודה ותכנון וביצוע- הכל הולך לטמיון בגלל פאשלה אחת, התרשלות אחת. וצריך שמישהו ישמור עליך מלהתרשל בבוקר כשצריך לקום בו לגפר כשהטל עוד על העלים. לא תמיד משמעת עצמית מספיקה...והתקווה הקטנה שזה לא יתקלקל למרות הפאשלה וההתרשלות- מתבררת כתקוות שווא.
והשנה 2012: גיפרתי פעם אחת, כיסתי (שמתי שקיות נייר לכל אשכול)  את כל האשכולות והנה- רבים ויפים גדולים ומפוארים, וטעמם משובח.
מסקנה- לוח חיזוקים חלקי- לא תמיד מצליחים אבל מספיק שלפעמים- זה כיף להאכיל ולחלק, למשפחה ולשכנים